Кобза як священий атрибут або ж клейнод Козака Мамая.
Степові кургани, насипані ще скіфами та сарматами (роксолянами)
українські козаки вважали за могили своїх прадідів. Витесані з степового
пісковика стели воїнів на цих могилах, в народі, ще навіть до кінця 19
століття називались «Мамаями». Славнозвісний гетьман Богдан-Зиновій
Хмельницький в листах до польського короля називав себе питомим
савроматом…
Будучи лицарсько-військовою верствою, козаки набули в спадок від
своїх попередників савроматів не тільки вміння воювати в степовій смузі
але й «військову демократію» та духовні цінності.
Осердя козацтва складали воїни-химородники, так звані козаки над
козаками – характерники. Вищим щаблем в ієрархії яких є співці-кобзарі.
Яскравим втіленням такого воїна-характерника, а відтак єдності двох
заглавних верств тогочасного суспільства: військової та духовної, якраз і
є «Козак Мамай».
Головною сутністю лицаря-відуна є відсутність страху перед видимою
фізичною смертю, жертовність заради духовного сцілення та спасіння свого
народу.
Тому кобза в руках «Козака Мамая» не просто музичний інструмент, це
один із священих атрибутів, або ж клейнодів, завдяки якому він досягав
поставленої мети, через проникнення в духовну сутність всесвіту,
медитуючи та отримуючи наснагу для подальших змагань.Під багатьма
народними картинами – парсунами «Козака Мамая» є надпис: «Сидить козак у
кобзу грає, що замислить, то все має…». Цей надпис в закодованому
вигляді визначає головне цільове призначення інструмента та спосіб у
який козак-характерник досягає матеріалізації задуманого. Лицар-співець –
це носій благословеної мудрості, хранитель генетичної пам’яті прадідів,
котрий перебираючи пальцями струни кобзи незримо поєднується із іншими
світами.
Саме такими рисами воїна-невмираки у свідомості носіїв генів давніх
українських, козацьких родів наділений козак, знаний у народі як Мамай.
Сам будучи безсмертним «Козак Мамай» є символом і одночасно оборонцем
безсмертності національного духу. Кобза, серед великої кількості діл,
тобто реалій, котрі зображені на нородних картинах – «парсунах» (дуб,
кінь, спис, чаша, лук, шапка, шабля, щит з гербом тощо) як чарівний
інструмент посідає чи не найголовніше місце.
У далеких 16-18 ст. в час найбільшого розквіту лицарсько-козацького
стану України, кобза була найбільш улюбленим масовим інструментом. Це
пояснувалось повагою та любов’ю простого люду до козаків-співців.
Давня кобза мала спочатку довгу вузьку ручку з нав’язаними ладами,
невеликий видовжений довбаний корпус, дві-три жильні струни. З часом
ручка (гриф) ставала ширшою і коротшою, лади зникали, корпус
збільшувався, став округлим, збільшилася кількість струн. Відомостей про
стрій давньої кобзи ми не маємо.
Автохтонна українська кобза, яка в другій половині XVIII ст.
замістила давню (первинну) — це принципово відмінний інструмент, що є
витвором українського народу. Її зразком вважається кобза О. Вересая.
Корпус кобзи називали кузовом або спідняком і видовбували, як
правило, разом з ручкою (грифом) з цільної колоди верби, клена, горіха,
липи тощо. Верхню деку, яка називалася верхняк або дейка, робили з ялини
чи сосни. Посередині деки вирізали голосник - круглий резонаторний
отвір. Пізніше його часто вирізали, у вигляді шестипелюсткової квітки
тощо. До нижнього торця спідняка кріпився металевий струнотримач
(приструнник). Від струнотримача йшли струни, опираючись своїм нижнім
робочим кінцем на дерев’яну кобилку (підструнник), а верхнім кінцем - на
поріжок, яким закінчувалася ручка. На ручці - спеціальна дерев’яна
накладка (гриф). Струни натягуються дерев’яними кілочками, шість з яких
тримаються в отворах головки, інші шість - в наскрізних отворах, що
проходять крізь спідняк і деку біля верхнього краю.
Під час гри кобзу тримають у скісному положенні, лівою рукою
притискають струни на грифі, як на гітарі, а правою защипують струни
трохи вище від підструнника. В переважній більшості струни защипують
природними або штучними нігтями першого, другого і третього пальців,
хоча були кобзарі, які грали пучкою.
Козаки-характерники, у жартівливій формі, навмисне маскували свої
прадавні ведичні знання від ворогів. Надписи під парсунами «Козаків
Мамаїв», на перший погляд буцімто легковажні, є насправді закодованим
посланням того часу. Той хто вміє думати, завжди зрозуміє. Ось один із
таких варіантів ніби б то грайливо-жартівливого послання з далекого 17
століття, головними в якому є останні два речення:
Їхав козак полем, та й отакувався,
Сів він під дубочком та й розперезався:
- Гей, бандуро моя золотая,
Коли б до тебе дівчина молодая –
Скакала б, плясала до лиха,
Що не один козак одцурався б солі міха,
Бо ж як заграє, всяк поскаче,
А після не один вражий син заплаче…
Козак Левушківського куреня Війська Запорізького Низового.
Джерело: http://mamajeva-sloboda.ua/news.php?id=397 |