Ось такі от ті легендарні і напівміфічні
характерники, що апелюють до глибин нашої уяви. Але варта трохи розвіяти
пелену загадки, вдавшись до науково-лінгвістичного аспекту цього
питання. Що ж насправді означає слово «характерник» і ким були ці
загадкові предки?
"Il ne fut pas tue, parcequ’il portait un caractere”.
— Він не був убитий, оскільки він володів «характером».
Як бачимо з цитати, поняття
характерництва в якості військового мистецтва існувало не лише на
українських землях, а й у Франції. Зараз можна лише гадати, чи цей
термін залишився французам у спадок від давніх галльських жерців —
друїдів, чи, може, прийшов туди разом з козаками Богуна і Сірка в часи
Тридцятилітньої війни…
В давніх історичних джерелах під
характерниками мали на увазі воїнів, наділених надзвичайними і навіть
надприродними можливостями, що цим виділялись з козацького оточення.
Звичне на перший погляд і милозвучне для слов’янського слуху слово
навіює нам думки про сильний дух і характер. Але насправді під цим
словом криється набагато глибший зміст. Характерниками люди називали
людей з властивостями відьмаків, чародіїв, пророків, знахарів. Таких козаків-чаклунів часто також іменували химородниками, галдовниками («галдувати» – чаклувати), заморочниками (вони вміли напускати «морок» – туман, сон).
Часто в різних джерелах слову «характерник» приписують грецьке походження: «character» – відмінна риса. Деякі дослідники стверджують, що етимологію цього слова слід шукати за допомогою санскриту
– давньоарійської мови. Адже на території України в давнину жили
індоарійські племена, частина з яких в 2 тисячолітті до нашої ери
вирушили в Індію, а частина залишилась і взяла участь в етногенезі
балтійських і слов’янських народів, зокрема українського. Значна
подібність між санскритом і мовами балтійських, слов’янських народів
свідчить про тісні контакти між цими народами в минулому.
Перша частина терміну «хара» («харе») у перекладі з санскриту означає боже натхнення. Це саме та енергія, якою вміли користуватись характерники.
«Характерники» можуть розшифровуватись також як ті, що володіють центром хара.
Звідси й харакірі – випускання життєвої енергії через центр «хара»,
розташований в районі пупця, до «ірі» – Ірію, слов’янського раю; знахар –
той що знає хару, з відновлення якої повинне початись будь-яке
лікування.
За іншими даними, пояснення слід шукати в Ведах,
давніх арійських писаннях. Там йдеться про те, що серед другої касти
кшатріїв-воїнів існували загони основані з воїнів, що звались
«махаратха-ми» і могли самотужки битись проти тисяч. Оскільки префікс
«ма-» у санскриті означає великий, то «харатхи» очевидно будуть тими самими характерниками – славетними воїнами з неперевершеним таємним військовим мистецтвом.
За іншими даними – «маха» – великий, могутній, «ратха» – рать, військо.
Яким би не було істинне походження даного
поняття, висновок можна зробити єдиний: явище сягає корінням в давнину і
на його розвитку відчутний вплив стику народів, культур, традицій,
звідки зародилися й традиції наших предків.
Явище характерництва є певним чином
глобальне. Тобто у різних народів існують певні аналоги таких вправних
воїнів. Різницю складають техніки, принципи, вірування, соціальні та
інші умови розвитку. Таким чином характерників можна порівняти з монахами-архатами (наставники японських ніндзя), цігунами (китайські воїни), берсерками.
|