Пушкарьов
Андрій (Дніпропетровськ) Член
Національної спілки художників України.Член
Спілки майстрів народної творчості
України.Художник-графік,
живописець, майстер з писанкарства.
Нині плідно працює в жанрі витинанки.Учасник
вітчизняних і міжнародних виставок.
Вирізані мереживом з кольорового чи білого паперу квіти,
дерева, птахи, тварини, козаки й дівчата – та й взагалі різні сюжетно й
змістовно зображення здавна прикрашали хати – печі, вінка, сволоки,
божники, мисники, стіни. Слугували вони за декоративну й оберегову річ.
Перші паперові витинанки (які походять від слова витинати, тобто
вирізати) з’явилися в Україні у 19 столітті й найбільш поширеними були
на Поділлі, Подніпров'ї та Прикарпатті.
Знаний в Україні та за її межами художник-графік, витинанкар та
писанкар Андрій Пушкарьов міркує про рівень розвитку витинанки в України
та її особливості.
— Писанка вже розкручена як бренд України, а витинанка ще тільки
буде. Хоча зараз почали дізнаватися, що витинанка — це скіфська
старовинна культура, коли візерунки вирізали на шкірі тварин, накладали
потім на іншу шкіру і гарячим камінням з вогнища випалювали ці прорізні
шматочки. Тобто це був прототип першої витинанки.
Андрій Пушкарьов, митець
А потім коли з’являється папір у Китаї у 9 столітті, то витинанки з
паперу починають різати по всьому світу – зокрема, Альбрехт Дюрер
(німецький живописець, рисувальник, гравер, математик, теоретик
мистецтва, XV-XVI ст. — авт.), Пітер Рубенс (фламандський живописець, один з найвизначніших представників епохи бароко, XVI-XVII ст. — авт.), наш Георгій Нарбут (визначний український та російський художник-графік, XIX-XX ст. — авт.)
теж різав. А сам термін «витинанка» з’явився десь у 1913 році, від
слова «тинати», тобто різати. Це симетрична різьба. Папір складається
вдвоє і більше разів. А під словом «витинання» — вирізання, мається на
увазі асиметрична різьба.
Взагалі, орнаментиці українських витинанок властива подвійна
симетрія, як, наприклад, відомі горщики-близнюки, які дарували молодятам
і в яких приносили в поле першу та другу страви. Але вони не зовсім
симетричні, бо полива не буде повністю симетричною – форма загальна
симетрична, а там вже є свої нюанси. Тому у симетричних витинанках я
роблю якусь асиметрію.
Коли відбулося ваше знайомство з витинанками?
Вперше я побачив витинанки у свого вчителя Євгена Лещенка з Кривого
Рогу. Він майстерно виклеював метелики. До речі, Чуан-хуан – культура
китайська – так вони отаких маленьких метеликів різали і викладали по
периметру вікна, а в Україні витинанкою завжди прикрашали хати, печі і
між вікнами, світлиці.
Коли
я переїхав у Дніпропетровськ, то захворів і не міг прийти до майстерні,
то взяв ножиці і почав різати. Як завжди у всіх починається зі
сніжинки, якими прикрашають ялинки на Новий рік. У 80-ті роки я
захопився витинанкою Петриківки, де використовують елементи з
кольорового паперу. Але відмовився від такого методу, бо приходилося
залежати від кольору фабричного паперу. Тоді за основу я взяв
західно-українську витинанку, Могилів-Подільську, Галичанську — з
цільного паперу, але від кольору я не відмовився. Я сам фарбую.
А чим фарбуєте?
З олійної фарби я витягую олію чи папером чи промокашкою, як була за
радянських часів, щоб фарба як пігмент стала. А потім вже на
обезжиреному скипидарі роблю такі кольори, як мені потрібно. В кінці я
закріплюю фіксаторами, щоб не мазалось.
В минулому році був хороший симпозіум у Могилів-Подільському, багато було витинанкарів...
Ну, багато, то ще не значить, що хороший. Звісно, такого масштабу
було вперше – 40 учасників. Такого досвіду у нас ще не було. Ну, 20
було, ну 25. Серед тих сорока є дуже слабенькі, тобто з них можна було
залишити від сили тридцять.
До речі, Могилів-Подільський ще Володимир Прядка (український художник монументально-декоративного мистецтва, педагог — авт.)
назвав столицею української витинанки. Якщо Петриківка – це
Петриківський розпис, там всі малювали, то тут всі вирізали – від малого
до великого. У Могилів-Подільському засновано перший музей витинанок.
Але що мені там не дуже подобається, що вони все підряд беруть. От
навіть ви виріжете й принесете, то візьмуть. А коли я свій музей створю в
селі Рубанівське (Дніпропетровська область — авт.), то там буде ретельніший відбір, тобто буде професійніша витинанка.
Ви казали, що витинанка ще недорозвинулася інформаційно до
того рівня, на якому є писанкарство, але все ж таки погодьтеся, що
останнім часом і витинанка займає належне місце і про неї говорять
більше.
Так, просто ще не всі знають, що це таке. До речі, мені один
донецький банк замовив 5 творів, витинанок. Сам Донецьк, регіон такий,
що він не знає, що таке писанка, а тут витинанка. Замовлення взагалі не
дуже люблю, бо я вільна людина. Але все ж таки я за це взявся. Їм
потрібно було, щоб дерево життя було, щоб форми були овальні, тільки
червоний колір. І вони самі контролювали – малюнок, колір. То все супер
вдалося! І гарно заплатили.
І
ці витинанки, що я зробив, підуть на логотипи банку, на візитівки і
взагалі на всі обкладинки. Тобто дуже гарна реклама буде і банку і
зокрема витинанці як такій.
У вашому доробку понад 500 витинанок...
Та я не знаю, скільки у мене взагалі тих витинанок. Якщо взяти усі
витинанки, які я робив з фабричного паперу, то навіть і більше. Якщо
таких дуже складних, то може 150-200. А якщо брати взагалі, то може й
під тисячу.
Коли на вашу думку витинанка все-таки стане брендом України. Що для цього потрібно?
Витинанка вже плавно переходить до бренду. А коли ми видамо альбом
«100 років Української витинанки», який вже кілька років готується,
то це може бути останньою крапкою в питанні витинанки як якогось бренду.
В цьому альбомі буде більше 300 сторінок. Але на видання потрібні
чимало коштів, десь 70 тисяч доларів. Зараз вони шукаються.
На якому етапі сама підготовка?
Вже повністю зібраний матеріал з усієї України. Ще повинна зібратися
рада з науковців і мистецтвознавців для обговорення й узгодження.
|